בעולם הבמה באנגליה היום כבר כמעט ואין פשרות.
היצע השחקנים הוא עצום, ומעטים הדברים שמלהק לא יכול למצוא..
וכך בהתאם גם
הדרישה משחקנים עולה כל הזמן.
המגמה הרווחת בכמה העשורים האחרונים מעלה על נס דגלה את ה״איום המשולש״ triple threat, המציב רמה גבוהה בשלושת תחומי הבמה - משחק, שירה וריקוד.
כל אחד מאלה מכיל בתוכו מספר רב של מיומנויות.
בריקוד: בלט, ג׳אז, סטפס, מודרני, מסחרי, היפהופ וברייקדאנס..
במשחק: טכניקות משחק שונות, מבטאים שונים, סגנונות שונים של יצירה, תיאטרון פיזי ואימפרוביזציה.
בשירה: היכרות עם סגנונות שונים והתאמת הטכניקה הקולית, הסאונד והניואנסים השונים לסגנון, סולפז׳ והתמודדות עם דרישות קוליות שהולכות ונהיות דורשניות יותר ויותר כל זמן.
בנוסף לכל אלו לאחרונה צצו מגמות נוספות כמו ״אקטור מיוזישן״ שחקנים-זמרים-רקדנים-נגנים. הפקות המשלבות אקטור-מיוזישנז מוסיפות אלמנט וואו נוסף להפקה ואף חוסכות בתשלום נוסף לנגנים. אז למה לא לדרוש?!
בהתאם גם צצו קורסים כאלו בבתי ספר רבים ברחבי אנגליה המכשירים נגנים במשחק שירה וריקוד.
אקרובטיקה ומיומנויות קרקס. אלו הם אמנם לא מיומנויות חדשות לבמה אבל יותר ויותר אמנים נדרשים לשלוט בהן לתפקידים שונים. די נפוץ באודישן שתתקלו בשאלה האם אתם יכולים לעשות ״טריקים״.. איזה סלטה? פליק פלאק? (ולא, גלגלון זה לא נחשב..)
שחקנים מוסיפים כל מיומנות נוספת כזו לקורות החיים שלהם וכך יוצרים תמהיל מיומנויות ייחודי להם. ככל שיש לך יותר מיומנויות - כך סיכויי ההעסקה שלך גבוהים יותר. לכל אלו מתווספות כמובן דרישות מנטליות גבוהות, יכולת עמידה בלחץ, התמדה וכו׳.
עם זאת,
האם ניתן לשלוט בכל המיומנויות השונות הללו ועדיין להגיע לרמה גבוהה בהן?
שאלה קשה.
התשובה היא לא חד משמעית.. בסופו של דבר הכל תלוי בנסיבות.
ברי המזל -
שחקנים שהתחילו את האימונים שלהם בגיל מאוד צעיר יכולים להגיע לרמה מאוד גבוהה במספר רב של מיומנויות. לדוגמא יש לי תלמידה שהתחילה לרקוד סטפס בגיל שנתיים. ברור שאם היא תקח את זה ברצינות, בגיל 16 היא תהיה ברמה מספיק טובה ותוכל להקדיש יותר זמן ומחשבה במיומנויות האחרות.. שגם אותן כמובן היא התחילה ללמוד בגיל מאוד צעיר. כאמור היא לומדת אצלי - אז היא כבר מפתחת את ההבנה המוסיקלית שלה ואת השליטה הקולית. במסגרת בית הספר שאני מלמד היא גם עושה ריקוד ומשחק.. אז ברור שהיא מברי המזל שהתחילו בגיל צעיר ויכולים להגיע לרמה מאוד גבוהה כבר בגיל 18/20.
החכמים -
הרבה שחקנים מתחילים בגיל הרבה יותר מבוגר.. 16/18/20.. האם זה אומר שלכל אלה אין סיכוי?לא בהכרח. הם רק צריכים להיות חכמים.
מה הכוונה?
שחקן צריך לראות את עצמו כמו עסק לכל דבר.
כשפותחים עסק חושבים על המותג, על מה הוא משדר ומה הייחודיות שלו. מה ה- USP שלו (unique selling point) לאיזה קהל הוא פונה ובאיזה שפה הוא מדבר.
שחקנים חכמים יבינו שככה גם הם צריכים לנהוג. אחת מנקודות המפתח שצריך שחקן טוב היא מודעות עצמית. לדעת במה הוא טוב, לאיזה תפקידים הוא מתאים מבחינת טייפ קאסט, גיל וכישורים.. ובהתאם- לעבוד על המיומנויות הדרושות למילוי תפקידים אלו - ובכל הכוח.
כשפותחים עסק צריך להכיר את השוק ואת הקונים. בתחום המשחק השוק הוא ההפקות שרצות. מה הכי ״טרנדי״? מה חסר בשוק? במה תמיד יש עבודה? חשוב מאוד להכיר את השוק, להבין אילו סוגי הצגות רצות היום, כדי להבין מה יכולה להיות הנישה הטובה ביותר עבורכם.
ברגע שתתחילו לזוז בכיוון הזה, כבר יגיעו הרבה דרישות מהמקצוע.
אם זה אומר שתצטרכו ללמוד מבטא מסוים כי יש לכם את הלוק וכי אין שחקנים רבים בנישה הזו.. או אולי ללמוד סטייג׳ פייטינג כי אתם נראים כמו זינה הנסיכה הלוחמת (או כמו וונדר וומן?).
ומשם גם שחקנים שהתחילו מאוחר לאט לאט יצברו מיומנויות שהתעשייה תדרוש מהם.
Always say YES
חשוב תמיד להגיד ״כן״ כששואלים אתכם אם אתם יכולים לעשות משהו - ולרוץ ללמוד את זה.
חברה טובה ללימודים עברה לאחרונה אודישן עם יוקליילי למרות שהיא לא באמת יודעת לנגן! היא עבדה על שיר אחד בשביל האודישן ועכשיו כשהיא עברה את האודישן וקיבלה את התפקיד- היא צריכה ללמוד לנגן כמו שצריך כדי לעמוד בדרישות של ההפקה.
אבל אין סיבה שהיא לא תצליח ותהיה נפלאה בזה.
במהלך הלימודים שלנו פגשנו את Jimmy Johnston שגילם את Will Parker בהפקה המקורית של אוקלהומה בווסט אנד.
ג'ימי סיפר שלמד איך לעשות טריקים עם לאסו במיוחד בשביל התפקיד בתקופת האודישנים (אחרי שהוא כבר עבר את שלב האודישנים הראשון).
לפעמים קריירה של שחקן לוקחת אותנו למקומות לא צפויים. אני בטוח שהוא לא חשב שהוא אי פעם יעשה את זה:
אין דבר שאתם לא יכולים ללמוד לעשות!
והמקצוע ידרוש מכם ללמוד דברים שלא האמנתם שתצטרכו לדעת.
מרגש, לא?
בכל מקרה, הגיע הזמן לחשוב מי אתם, מה החוזקות שלכם, ועל מה אתם צריכים להתרכז בנקודה הזו בזמן.
Comments